Vertolking en transliteratie (SISB)
"We zijn hier om de communicatie te vergemakkelijken
tussen doven en horenden".
Wie zijn wij?
De SISB wordt beheerd door de administratie van PHARE en is door de COCOF goedgekeurd als ondersteunende dienst voor communicatie en vertolking. Het heeft tot doel de communicatie tussen doven en horenden te vergemakkelijken dankzij de aanwezigheid van een tolk of vertaler in gebarentaal (volledig gesproken Frans, liplezen, ondertekend Frans).
Haar missies zijn :
- Verzoeken om vertolking of vertaling beheren en een aanbieder toewijzen
- Het verrichten van tolk- of vertaaldiensten
- de kwaliteit van de diensten te garanderen doorde professionele vaardigheden van de dienstverleners te erkennen
- De onafhankelijke dienstverleners betalen binnen de grenzen van de door onze subsidieverlenende instantie, PHARE, toegekende subsidie.
Het veldteam in loondienst:
![]() Patrice JABENEAU Tolk gebarentaal 4/5 keer |
![]() Laurence BEERBEER Tolk gebarentaal Voltijds |
Bénedicte ROBERFROID Tolk gebarentaal 2/5 keer |
![]() Fatima Ouriaghli Applicatiemanager 4/5 keer |
Wat stellen we voor?
- Een schakel tussen aanvragers en aanbieders.
- Registratie van doven bij de PHARE-dienst.
Hoe?
De dienst verwerkt verzoeken in de volgorde waarin ze worden ontvangen en verzamelt informatie die relevant is voor de dienst. Wij verspreiden de aanvragen onder de providers. Met uitzondering van de verzoeken op het gebied van onderwijs, die door andere diensten worden behandeld, behandelt de dienst alle soorten verzoeken om diensten, zowel wat de vorm betreft (afspraken, vergaderingen, conferenties, opleidingen) als wat de sector of het thema betreft (medisch, juridisch, professioneel, verenigingsleven, cultuur, enz.)
De dienst neemt zo nodig contact op met de horende gesprekspartner die de dove wenst te ontmoeten (arts, advocaat, ...) om de afspraken te maken. De dienst wordt dan bevestigd aan de gesprekspartners en de dienstverlener.
Tolken houden zich aan de specifieke ethische code van hun beroep. Dit omvat beroepsgeheim, loyaliteit en neutraliteit. De ethische code kan in zijn geheel worden geraadpleegd op de ABILS-website: http://abils.net/home/code-ethique/
Voor wie?
- doven die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen en voldoen aan de criteria voor toelating tot de PHARE-dienst, zoals bepaald in artikel 6 van het decreet betreffende de integratie van personen met een handicap van 17 januari 2014
Specifiek voor het Relais-Signes-project richten we ons ook tot doven in Wallonië om zich aan te melden bij de Waalse doventolkdienst.
- Rechtspersonen, zoals overheidsdiensten, verenigingen en bedrijven, die hun communicatie toegankelijk willen maken voor doven.
- Horenden die gebruik willen maken van vertolking in het Frans/gebarentaal en andere communicatiemiddelen;
Ze moeten respecteren:
Dove mensen moeten tekenen:
- De begunstigdenovereenkomst ==> PDF
Wanneer?
Hoeveel?
Dove mensen:
Bedrag van de bijdrage: 10 €/kwartaal
Eenmalige vergoeding voor dove individuen, paren en gezinnen met bewijs van adres of gezinssamenstelling, eenmalig te verstrekken.
Mensen die moeite hebben met het betalen van de bijdrage kunnen een vermindering (vrijstelling) aanvragen bij de directie van Info-Sourds.
De SISB stuurt een factuur voor de kwartalen waarin ten minste één dienst heeft plaatsgevonden.
De dove moet de bijdragen betalen om in aanmerking te komen voor een uitkering.
Deze bijdrage wordt gestort op de rekening van ISB vzw:
BE59 2100 4755 6526
Mededeling: SISB-bijdrage + naam van de dove.
Rechtspersonen:
1) 35€/uur voor niet door PHARE erkende verenigingen en doven
2) 45€/uur voor andere klanten - Elk begonnen uur is verschuldigd.
3) Optionele voorbereidingskosten: 20€/h
De uurprijs van diensten wordt met 10 euro verhoogd voor diensten op zondag, zaterdag na 20.00 uur, op een feestdag of door de week na 22.00 uur.
Hoe kunt u contact met ons opnemen?
We hebben een website en een Facebook-pagina.
Het Wegwijzerproject heeft ook een eigen website en pagina.
GSM/SMS/What'sApp: 0032 498 43 43 34
E-mailadres: sisb@infosourds.be
Website: www.infosourds.be/SISB
Voor het Signpost-project: www.relais-signes.be
Ter plaatse: De dienst is gevestigd aan de Brugmannlaan 76, 1190 Vorst (3e verdieping).
Ben je niet tevreden?
Begunstigden hebben het recht om te klagen, om verschillende redenen (bv. kwaliteit van de dienstverlening).
Klachten moeten worden gericht aan :
- via video op sisb@infosourds.be en op direction@infosourds.be
- via het claimformulier
- aan de controledienst COCOF volgens artikel 110 van het decreet - 17/01/2014 - over de integratie van de gehandicapte.