Tolk- en vertaaldiensten (SISB)

Wij zijn er om de communicatie te vergemakkelijken

tussen doven en horenden

Presentatie

De doventolkdienst van Brussel (SISB) heeft tot doel de communicatie tussen doven en horenden te vergemakkelijken door middel van vertolking in gebarentaal of transliteratie (Langue française Parlée Complétée, liplezen, Frans met tekens of visuele hulpmiddelen), zowel fysiek of op afstand (Projet Relais-Signes : www.relais-signes.be).

Ons dienstenaanbod

Het gaat om het tolken vanuit Franstalig België naar het Frans en omgekeerd, d.w.z. het overschakelen van de ene taal naar de andere terwijl de betekenis, de intentie en de culturele inhoud van de boodschappen worden overgebracht. Deze diensten kunnen worden geleverd door één tolk of door een tolkenpaar (twee horende tolken of een horende en een dove tolk). Deze tweede dienstverlener zorgt voor een extra aflossing wanneer de taalkundige en culturele link/begrip tussen de horende tolk en de dove niet optimaal is, bijvoorbeeld wanneer de dove niet-standaard gebaren gebruikt, de horende tolk niet begrijpt, ...
In samenwerking met de Waalse doventolkdienst voeren wij het project Relais-Signes uit. Relais- signes is een tolkdienst op afstand voor telefoongesprekken of korte gesprekken tussen een dove en een horende persoon. Deze dienst is bedoeld voor korte gesprekken in België waarvoor geen persoonlijke tolk nodig is. Voor praktische informatie kunt u terecht op hun website: www.relais-signes.be/calendrier.php.
Langue Française Parlée Complétée (LfPC). LfPC is een techniek die ontworpen is om liplezen aan te vullen zodat het volledig verstaanbaar wordt voor dove mensen. Het is dus een hulpmiddel om spraak op de lippen waar te nemen. Mondelinge herformulering. Dit proces vergemakkelijkt liplezen.

Wie kan verzoeken indienen bij het SISB?

Dove mensen

1ste LIJN

Rechtspersonen

2de LIJN

Voor doven en slechthorenden in Brussel die geregistreerd zijn bij de SISB of voldoen aan de voorwaarden voor registratie.

Diensten elke dag van de week beschikbaar.

 

Voor elke publieke, gezondheids- of sociale organisatie die zichzelf toegankelijk wil maken voor een of meer identificeerbare dove of slechthorende mensen.
TARIEVEN

10 euro/kwartaal
De dove moet de bijdrage betalen om in aanmerking te komen voor de uitkeringen.

Deze bijdrage moet gestort worden op de rekening van de vzw ISB:
BE59 2100 4755 6526
Vermelding: SISB-bijdrage + de naam van de dove persoon.NAAM.

70 euro/uur *
+ Reiskosten van 16 euro voor Brusselse tolk of 35 euro voor niet-Brusselse tol.
+ Optionele voorbereidingskosten: forfaitair bedrag van 35 euro :
+ Toeslag:
- 10 uur vanaf 18.00 uur en op zaterdag.
- Vanaf 20 euro/uur op zon- en feestdagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* De Brusselse openbare en sociale diensten kunnen genieten van een korting van 25 euro per uur

Documenten voor begunstigden

Als u wilt profiteren van de diensten van de SISB, is het noodzakelijk :

  • te registreren bij het SISB via de registratieformulier een recent document over de samenstelling van het huishouden bij te voegen.
  • te hebben ondertekend het certificaat ontvangst van ROI en serviceplan
  • de kwartaalcontributie aan het SISB te hebben betaald

Uurrooster

Maandag t/m donderdag van 9.00 tot 12.30 en van 13.30 tot 16.00 uur
Vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.00 uur

Contact

Vaste lijn: 02 644 68 84

1ste LIJN 2de LIJN

GSM via WhatsApp, SMS of video : 0498 43 43 34

1ste Lijn E-mail

Stuur een aanvraag

 GSM via WhatsApp, sms of video : 0487 44 06 11

2de Lijn E-mail

Stuur een aanvraag

 

 

 

 

 

Het team

1ste LIJN 2de LIJN

Fatima Ouriaghli
1/2 Tijd Applicatiebeheerder

Laurence Bier
Tolk halftijds

Patrice Jabeneau
Tolk halftijds

Bénédicte Roberfroid
Tolk halftijds

Fatima Ouriaghli
1/2 Tijd Applicatiebeheerder

Benjamin Delplace
Tolk halftijds

Claudine Russo
Tolk 1/3 van een voltijdse betrekking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bent u niet tevreden?

Begunstigden hebben om verschillende redenen (bv. kwaliteit van de dienstverlening) het recht om een klacht in te dienen.

Klachten moeten worden gericht:

  • per video via WhatsApp: 0496 27 30 26
  • via het klachtenformulier
  • aan FGC overeenkomstig artikel 110 van het decreet - 17/01/2014 - betreffende de inclusie van personen met een handicap op het volgende e-mailadres:
nl_BENederlands (België)